”Vi behöver omvärdera vår syn på rörelse, den fysiska leken på barnens villkor är inte bara underhållning för barnen, den är också en kraftfull källa till motorisk utveckling och ger färdigheter såsom beslutsfattande, problemlösning samt ökat självförtroende”. Melika Ilanto, Riskful Play
Nära 500 förskolepedagoger och lärare i Lidköping anslöt för att lyssna till Melika Ilanto och Xinga Li från kunskapsorganisationen Riskful Play som föreläste om ”riskfylld lek” och på vilket sätt det främjar barns utveckling. Riskfylld lek innebär att vi låter barnen utforska och ta risker i en kontrollerad miljö för att lära sig hantera och utveckla riskmedvetande. Barn har ett naturligt behov av spänning och risktagande lek, där de känner ”pirr i magen” och när barn får leka på deras egna villkor ger det positiva effekter för deras psykiska och fysiska utveckling.
Idag varnar forskare och experter för ett överdrivet säkerhetstänk och vuxenkontroll vilket kan utgöra ett hot mot barnens möjligheter till lek och ge negativa, långtgående konsekvenser. ”Välmenade förmaningar om försiktighet i leken kan hagla över barnen och det är viktigt att vi vuxna reflekterar över vilka konsekvenser det ger. Det handlar om en balanserad riskbedömning, där vi vuxna väger faktisk fara mot risk och tillåter barnen att själva lära sig bedöma risker i en trygg miljö. Vi behöver skapa förutsättningar för att barnen får utlopp för sina behov av att utmanas och utforska genom lek, istället för att säga nej direkt.” säger Xinga Li
För att barnen ska uppmuntras till lek och utforskande krävs inte bara att vi vuxna förändrar vårt förhållningssätt till barnens lek. Vi behöver också skapa möjligheter för att involvera barnen i större utsträckning, till exempel i utformningen av den fysiska miljön. Xinga och Melika berättar om projektet ”Befria stenen” där barnens synpunkter blev vägledande när man tog bort staketet runt stenen på skolgården och istället tillät barnen klättra och leka på stenen, till barnens stora glädje.
”Vi behöver erkänna barnen som kompetenta individer som vi på riktigt behöver lyssna på. Vi behöver ta del av barnens perspektiv och inte gissa vad de har för behov. Klättrar barnen på staketet trots att det är emot reglerna är det ett bra tillfälle att bjuda in barnen till dialog. Önskar de en plats för att kunna klättra? Hur kan vi skapa denna plats på skolgården? Involvera barnens synpunkter och se över om ni kan hitta lösningar för behovet av att klättra.” säger Melika Ilanto
Tillsammans med nya insikter fick åhörarna med sig konkreta verktyg och strategier för att integrera riskfylld lek för elever och förskolebarn. Vill ni veta mer om hur er verksamhet kan integrera riskfylld lek i er verksamhet? Kika in på Riskful Plays webbsida för mer information och resurser för att främja barnens utveckling genom lek på deras villkor.