Rörelsepåsar bryter stillasittande och språkbarriärer

Inte bara barn behöver röra på sig. När skolorna i Mölndal skulle aktiveras infördes rörelsepåsar med föremål och förslag för aktivitet. Snart kom idén att göra påsar även för vuxna, som idag uppskattas och ger nytta på olika håll i kommunen och på en del oväntade sätt. 

I Mölndal har Rörelsesatsning i skolan givit en rörligare vardag för många skolbarn. Ett populärt verktyg för att få in fysisk aktivitet under skoldagen är påsar med redskap som används till olika lekfulla aktiviteter, på både lektionstid och raster.

Men i just Mölndal är stillasittandet också mycket utbrett bland vuxna, enligt nationella folkhälsoundersökningen Hälsa på lika villkor.

”När vi som är engagerade i Make a Move pratade om rörelsesatsningen i skolan kom påsarna ofta på tal. Vi som jobbar i kommunen sitter också mycket stilla under arbetsdagen och funderade på hur vi kan leva som vi lär och ta fler rörelsepauser. Vi tog fram egna påsar och började använda dem i våra olika verksamheter”, säger Anna Ekdahl, folkhälsosamordnare på Mölndals stad. 

I varje påse finns material som dels kan använda för föreslagna övningar med instruktioner som följer med, och dels är det fritt att hitta på egna aktiviteter. Exempelvis finns händer och fötter i gummi som kan läggas ut på golvet eller marken för övningar som inte nudda golv eller ”twister”, där man själv ska sätta en hand eller fot på motsvarande symbol och kan hamna i snudd på omöjliga kroppsställningar. Ärtpåsar kan kastas mellan personer i ring – fler och fler påsar i luften på en gång blir till slut en utmaning att hålla flygande. Hopprep kan användas till att hoppa med, eller varför inte limbo? Och så vidare. 

I kommunen har påsarna slussats runt i många olika sammanhang, både i interna möten på kommunen och evenemang som involverar invånarna: Balltorpsdagen, Hållbarhetsfestivalen i Västra Götaland med flera.

”De passar för många olika målgrupper, det är ett stort värde. Under vår seniorvecka kunde äldre som gick med rullator sitta ner och ändå vara med i övningarna, som att fånga och kasta sjalar mellan varandra. De var hela 60 personer, det var fint att se. Intresset har varit större än jag trodde, det är ett lätt sätt att få in rörelse med enkla medel. Men det gäller att ta sig tid att väva in påsarna i olika sammanhang så att de inte blir liggande”, säger Anna Ekdahl. 

Dessutom följer många positiva effekter med på kuppen. Aktiviteterna blir en tacksam ingång till att förklara vad rörelseförståelse är på ett lättbegripligt sätt, och varför det är viktigt. De gemensamma övningarna leder inte bara till rörelse, utan också goda skratt som bygger gemenskap. 

I satsningen Hälsoskolan, en samverkan med SFI på vuxenutbildningen Campus Mölndal, får utrikesfödda information om svenska hälso- och sjukvårdssystemet och råd om egenvård för att förbättra sin egen hälsa. Här har rörelsepåsarna givit en ny dimension åt träffarna då de bryter språkbarriärer och låter deltagarna mötas i något som förenar alla människor oavsett språk och kultur: glädje.

”Många av deltagarna talar mindre svenska och har med tolk för att förstå informationen. Men när vi lägger in en rörelsepaus och tar fram påsarna blir språket mindre viktigt. Särskilt tärningen är populär, när deltagarna får visa övriga i gruppen en fysisk övning som ska motsvara varje siffra. Snurra ett varv, hoppa en gång, skratta högt… Sedan slås tärningen och alla gör rörelserna tillsammans. Det blir en kul stund som lättar upp stämningen i gruppen. Glädje går över alla språkgränser och det behövs ingen tolk för kroppsspråket”, säger Anna Ekdahl.

Hon och hennes kollegor ser att påsarna kan komma till ännu större nytta i fler sammanhang och planering pågår för att de ska leva vidare framåt. 

Rulla till toppen