Kränkningar och ensamhet minskade när skola och förskola kom i rörelse

När en skola och två förskolor i Lindome, Mölndal slog ihop sitt deltagande i Make a Move uppstod många oväntade vinster. Medan kräkningar och ensamhet i skolan har minskat, når barnen som börjar i de lägsta klasserna en ny trygghet i skolstarten. Även frånvaron tros gå ner på sikt: allt tack vare två rektorer som nappade på möjligheten att skapa rörelseglädje. 

Eva Rolander, Rektor för Valås och Kyrkängens förskolor tackade ja utan tvekan till att delta i Mölndals satsning på Make a Move för ett och ett halvt år sedan.

”Jag kände bara ’Wow så klockrent, det här ska vi anamma’. Vi började på egen hand men upptäckte snart att skolan intill var inne på samma spår. Det är inte många hundra meter mellan oss så vi bestämde oss för att slå våra påsar ihop. Barnen på mina förskolor hamnar ju på Sofis skola sedan”, säger hon.

Motverka problematisk frånvaro

Sofi Ljungholm, biträdande rektor på Valåsskolan, satt med egna utmaningar som kräver nytänkande. En är problematisk skolfrånvaro, som ofta tar sin början på mellanstadiets idrottslektioner.

”För de yngre barnen är det naturligt att ta med gympapåsen och delta. Men sedan händer något. Det blir svårare moment och större press att leverera på idrotten. Dessutom känner många en stress kring att röra sig och byta om inför varandra. Vi behöver stärka eleverna i att bli trygga tillsammans och sänka tröskeln för att vara fysiskt aktiv. Då behöver vi börja jobba redan när de är små”, säger hon.

Tillsammans har skolan och förskolorna instiftat ett antal nya, årliga traditioner.

Från sprint till hinderbana

Till Föreningsdagen kom sju idrottsföreningar och lät alla barn mellan fem och nio år prova på olika aktiviteter och öppna en dörr till föreningslivet. En positiv följdeffekt var att de äldsta förskolebarnen fick umgås med skoleleverna, något som annars kan kännas läskigt inför livets första skolstart.

Skolans årliga löprunda omvandlades till Valås OCR. Visst finns det barn som gillar tanken på att springa varv efter varv i högsta fart, men långt ifrån alla. Nu ville man ta ett nytt grepp och göra dagen till en rolig upplevelse för fler. Idrottsläraren kläckte idén att bygga en hinderbana ihop med barnen från skola och förskola.

Tillsammans kånkade de upp material till skolskogen och bäddade för en rörelseglad runda. Barnen fick klättra, hoppa, gå balansgång och spurta förbi lärare som placerats ut med vattenpistoler längs banan.

”Det blev en väldigt uppskattat dag och roligt att de små fick komma och var med. De äldre barnen tog ansvar för de yngre längs banan, det bildades fantastiskt fina band den dagen”, säger Eva Rolander.

Varje år och varje vecka

Så blev det dags för den klassiska skoljoggen. Förskolan ville delta, men hur anordnar man ett löparlopp med så små som ettåringar? De beslöt att anknyta till förskolans litteraturprofil och anordnade Bamsejoggen. Barnen förflyttade sig längs olika delar av sträckan genom att exempelvis gå baklänges, hoppa och smyga i mål, allt efter egen förmåga.

”Vi har fantastiska pedagoger som brinner för det här. Vi vill att de större evenemangen återkommer varje år, men vi har också instiftat en aktiv rörelsedag varje vecka där pedagogerna planerar in veckans rörelse. En för de yngre och en för de äldre barnen. Engagemanget har vuxit sig stort här på förskolan”, säger Eva Rolander

Färre kränkningar och högre prestation

En fin framgång blev skolans nya planering av aktiviteter för varje rast, där eleverna bjuds in till gemensam lek och får hjälp att aktivera sig tillsammans. Ensamhet, utsatthet och sysslolöshet har minskat med den ständiga närvaron av engagerade vuxna med varierande aktiviteter och musik på skolgården. Inte minst då skolan har infört mobilfri skoldag.
Här delar de med sig av lekinspiration på sitt instagramkonto.

Förändringarna har visat sig medföra långt större vinster än värdefull rörelse, då kränkningsanmälningarna har ”störtdykt” med Sofi Ljungholms egna ord och konflikterna har minskat på skolgården. Istället ökar kamratskapen, elevernas fokus under lektionerna och tilltron till den egna förmågan, som även ser ut att ge bättre prestationer i skolan överlag. Nästa steg har rektorn redan klart för sig.

”Jag brinner för rörelse och likvärdighet i skolan: hur vi kan sprida det här brett så inte bara barn vars lärare själva gillar att vara aktiva får ta del, utan alla barn. Det ger ringar på vattnet för framtiden. Jag tror att vi kommer skapa hållbara människor och ge dem framtidstro.”

Se filmen om hur Valås skola och förskola gemensamt gjort rörelseglädje till en självklar del i barnens vardag.

Rulla till toppen