”Jag vill! Jag vågar! Jag kan!”

Målet för oss här på Filsbäcks förskola är att varje barn ska känna: Jag vill! Jag vågar! Jag kan! säger Ingela Joelsson, pedagog på Filsbäcks förskola. Förskolan har varit pilotförskola i Make a Move och under ett pedagogiskt café, som arrangeras av Lidköpings kommun, bjöds pedagoger från förskolor i kommunen in för att lära sig mer om hur man arbetar för att öka rörelsen bland barnen.

Gemensam grund att utgå ifrån

Vid uppstart av arbetet med Make a Move startade man med att höja kunskaper om rörelseförståelse och fick bland annat möjlighet att delta på föreläsningar i ämnet. På eget initiativ läste också samtliga pedagoger boken Riskfylld lek och undervisning. För att skapa en gemensam grund och riktning togs en handlingsplan fram för att veta var de befann sig, var de skulle och hur de skulle göra. Vi har haft stor hjälp av Linda, vår kontaktperson från Make a Move. Hon har inspirerat, visat på möjligheter och utmanat oss i vårt tankesätt, berättar Ingela.

Ett förändrat förhållningssätt hos pedagoger

En av de viktigaste delarna i arbetet var att vi tillsammans i arbetslaget pratade ihop oss om vårt förhållningssätt till rörelse, för att skapa de bästa förutsättningarna för barnens utveckling. Tillsammans diskuterade vi olika situationer, såsom att hoppa i soffan, klättra på staket, springa inomhus. Vissa saker kunde vara ok för de stora barnen men inte de små osv. Många gånger kom vi fram till att vi kan börja tillåta mer och några fall fortsatte vi hålla på gränserna. I stort ger vi nu större tilltro till barnen och låter dem utmana sig själva mer i leken. De tillåts utveckla sin motorik och får självförtroende när de lyckas med något nytt. Målet är att barnen ska våga utmana sig själva vidare i livet också, även efter de slutat på vår förskola, berättar Ingela.

En erfarenhet man tar med sig är att alla pedagoger inte behöver göra exakt lika, utan att det viktigaste är att reflektera över varför man säger nej, att väga reell fara mot risk i leken för att låta barnen utmana sig själva och få möjlighet att utvecklas. Det handlar också om att göra det så enkelt som möjligt och utgå från det man har just nu. Det krävs inte dyrt material utan det handlar om att tänka på ett nytt sätt, där man utgår från barnens möjlighet att utvecklas motoriskt och få andra färdigheter såsom beslutsfattande, problemlösning och ökat självförtroende.

Deltagarna fick möjlighet att se sig runt i lokalerna och på gården för att se hur man skapat förutsättningar för rörelse inomhus och utomhus. Bland annat fick de se rörelserummet där barnen har stora möjligheter att skapa sina egna rörelselekar. Barnen har många goda idéer på egna rörelselekar och får vara med och bestämma vad de ska leka. Rörelserummet är jättebra men vi tittar på hur vi kan skapa rörelse överallt, inte bara här, säger Johanna Hagberg, pedagog på Filsbäcks förskola.

Involvering av vårdnadshavare

En viktig del i arbetet var att också involvera vårdnadshavarna, de fick information om varför man började tillåta mer på förskolan och vinsterna med detta. Dessutom pratade man om vårdnadshavarnas del i att skapa mer rörelse för barnen och de fick reflektera över sin roll som förebild för barnen. Kunde de röra på sig tillsammans med sina barn i större utsträckning och kunde de ta cykeln istället för bilen till förskolan?  

Deltagarna fick med sig många nya insikter och konkreta exempel att ta med sig i sitt arbete:  

”Jag ska vara mer tillåtande och låta barnen utmana sig själv mer”

”Man kan göra mycket utifrån det man har”

”Jag tar med mig synsättet att man kan skapa rörelse överallt”

”Jag har fått med mig många nya tankar och idéer ikväll. Framförallt ska jag påminna mig själv om att väga fara mot risk och låta barnen utmana sig själva mer. Hinderbanan som är uppbyggd utifrån de motoriska grundrörelserna och rörelseburken måste vi börja använda på vår förskola”

”Detta arbete går ju hand i hand med att stärka barnens resiliens, vilket vi arbetar med på förskolan”

Flera konkreta exempel från Filsbäcks förskola:

  • En hinderbana utomhus uppbyggd utifrån de grundmotoriska rörelserna. Med hjälp av träden på gården, däck och rep samt tillägg av koner, pinnar och stegar får barnen en hinderbana där de övar rörelserna. Se hinderbanan i filmklippet nedan!
  • Inomhus sätter pedagogerna ibland upp en hinderbana genom förskolan, med olika hinder.
  • När barnen står på kö till toaletten får de stå på händer mot väggen. På väggen finns mått så att barnen kan utmana sig själva i att försöka nå högre än förra gången.
  • I rörelseburken finns rörelserika utmaningar utifrån de grundmotoriska rörelserna, barnen får dra en lapp och prova rörelsen.
  • Man använder ofta ballonger och sjalar som ett enkelt och roligt sätt att bland annat öva på att kasta och fånga.
  • På fredagar har man fredagsfys där barnen får dansa och utföra olika rörelser till musik.
  • Promenadrepet används när de små barnen ska på utflykt. Repet hänger från vagnen och uppmuntrar barnen till att gå och hålla i repet istället för att sitta i vagnen.
Rulla till toppen