Skolgårdsfest visade nya möjligheter till en aktiv fritid

Månesköldskolan i Lidköping anordnade en fartfylld skolgårdsfest inom ramen för projektet Make a Move. Festen erbjöd både barn och vuxna en möjlighet att prova på olika idrotter och aktiviteter, samtidigt som det lyfte fram nya möjligheter till en aktiv fritid för alla åldrar.

– Det var jätteroligt, så kul att testa massa olika sporter! Jag hade aldrig testat orientering innan, men det var kul. Det var roligt att få visa upp skolgården för sin familj och göra saker tillsammans, säger Lillie, 9 år och elev på skolan.

– Det är en fantastisk stämning här idag och det är fint att vi kan visa upp flera alternativ till en aktiv fritid genom våra lokala idrottsföreningar, säger Julia Hildorzon, projektledare för Make a Move.

Barn från förskoleklass upp till årskurs 6 deltog tillsammans med sina vårdnadshavare, mor- och farföräldrar eller andra nära vuxna. På skolgården fanns ett brett utbud av aktiviteter från rullskidor och orientering till kampsport, fotboll, dans, innebandy, bordtennis, tennis och boule, som både barn och vuxna provade på.

Utöver prova-på aktiviteter fanns även andra aktiviteter i Make a Move-anda. Under rörelsebingon fick barn, tillsammans med vårdnadshavare och syskon, testa på olika rörelser på ett lekfullt sätt. En önskebrunn satte barnens kreativitet på prov, när de fick lämna förslag på hur deras drömskolgård skulle se ut. Ett av barnen utbrast överraskat: ”Får jag verkligen önska vad jag vill?”

– Alla förslag vi fick in till önskebrunnen lämnades över till skolan så att de kan ta del av barnens tankar och idéer. Detta är ett exempel på hur man kan öka barnens delaktighet i skolan, säger Julia.

Skolgårdsfesten sammanföll också med Suicidpreventiva dagen och Dansa för livet som uppmärksammar psykisk ohälsa. Många av barnen hade sedan tidigare övat in en dans som de framförde under festens gång, till låten Broken Arrows av Avicii.

– Sammantaget var det en väldigt lyckad aktivitet fylld med glädje och rörelse. En reflektion från dagen är att när barnen fick testa på olika aktiviteter tillsammans med en nära vuxen ökade tryggheten och de vågade prova fler nya saker och utmana sig. Ett annat värdefullt mervärde är att flera vårdnadshavare har uttryckt i efterhand att deras barn som ännu inte börjat i skolan nu har fått en positiv känsla för skolgården. Genom att delta i aktiviteter har de upptäckt skolgården som en plats för rörelse och gemenskap, vilket kan skapa en känsla av tillhörighet även innan de börjar i skolan, avslutar Julia

Sammanfattningsvis blev skolgårdsfesten på Månesköldskolan en stor succé och ett fantastiskt exempel på hur man kan öka rörelseglädjen och gemenskapen för olika generationer. Eventet ger också ringar på vattnet när det gäller att skapa nya förutsättningar för en aktiv och hälsosam fritid för barn och vuxna.

Rulla till toppen